08 feb2018
Gebruiken van de coachboot
Versie april 2019
Aan alle gebruikers van het motorbootje,
Bij uitvaren met de instructie / reddingsboot altijd:
- Reddingston meenemen
- Peddel meenemen
- Zwemvest aan
LET OP DE REDDINGSTON IS VERZEGELD!
ALLEEN ZEGELVERBREKEN INGEVAL VAN NOOD!
Inhoud Reddingston:
- hoosvat.
- toeter
- reddingslijn
- 5 Thermische/isolatiedekens
- EHBO-trommel
- knipmes
- zaklantaarn
- werpanker met ankerlijn
Afwijkingen melden in BRS
Het motorbootje en ook de zwemvesten moeten worden afgeschreven !!!!!
Roeivereniging Breda heeft drie boten en drie buitenboordmotoren. De buitenboordmotoren hebben de naam van het bijbehorende bootje op de kap staan. De motoren zijn voorzien van een cijferslot en ketting. Het is de bedoeling dat iedere keer wanneer de BB motor teruggaat in de “Henk van Heel” loods, de ketting om de stalen bint en door het handvat van de BB motor gaat .
Gebruiksaanwijzing Buitenboord motor
Motor op de boot plaatsen.
- Je moet het coachbootje op een vlot hebben liggen voor het monteren van de motor, dit kan het “Mobovlot”zijn of het “Henk van Heel vlot” . Maak dat de achterkant van de boot net over het vlot uitsteekt.
- De BB motor moet midden op de achterspiegel van de boot gemonteerd en met beide klemmen stevig!!! vastgezet worden
- Het touwtje moet aan de motor en aan de boot vastgemaakt worden.( Dit is voor het geval dat de motor toch onverhoeds los komt tijdens het varen. Je zou de eerste zeker niet zijn.)
- Benzinetank uit het “Knoester Energie pakhuis” halen.
- Je sluit de slang op de motor aan en draait de ontluchting van de tank open.
Boot in het water.
- Monteer de stop in het gat van de achter spiegel.
- Duw de boot rustig in het water.
Voordat de motor wordt gestart. - De motor uitsluitend starten als de boot in het water is. Als de motor gestart wordt als de boot nog op het vlot ligt gaat de pomp direct stuk, reparatie kosten € 350,- voor pomp tot € 2.800,- voor vastgelopen motor.
Motor starten.
- Je knijpt rustig in de bal aan de tankslang tot de bal hard is.
- Trek de choke uit.
- Controleer of het rode koord aan de nood stopknop zit, zonder dit doet hij het nooit.
- Zet het gas op de start stand.
- Trek rustig aan het startkoord tot deze de motor meeneemt en trek dan hard door.
- Als de motor loopt de choke rustig in duwen.
- ( als de motor na 4 x niet start dan de choke dicht duwen, en controleren of de noodstop voorziening correct zit, en nog een paar keer proberen)
- Als de motor draait, controleren of er koelwater uit de koelwater uitlaat komt.
Varen.
- Voor je wegvaart het rode koord om je pols doen!!
- Voor en achteruitschakelen alleen met stationair draaiende motor.
- Het bootje is uitsluitend bedoeld voor “roei ondersteunende activiteiten”
- Op de Mark geldt in principe een maximum snelheid van 12 km/uur
- Je mag nooit harder dan 20 Km/Uur, daarboven heb je een vaarbewijs nodig.( ter indicatie, een Heren acht op de Olympische spelen vaart ongeveer 20KM/Uur.
- Let goed op andere ploegen op het water, neem op tijd gas terug om golfslag te beperken.
- Ga bij voorkeur coachen in de richting Breda omdat daar doorgaans minder ploegen heen gaan.
- Blijf altijd minimaal 6 meter uit de kant, dit i.v.m. stenen/ondieptes aan de kant, waardoor schade aan de schroef kan ontstaan.
Motor terug zetten.
- Leg de boot weer op een vlot.
- Draai de twee klemmen los tot de motor los is.
- Plaats de motor op het daarvoor bedoelde steekwagentje
- Zet de motor vast voor je gaat rijden.
- Zet de motor in de Henk van Heel loods bij de werkplaats deur.
- Zet de motor weer op slot.
- Zet de tank in het “Knoester Energie pakhuis” met de slang op de tank en de ontluchting dicht
- Controleer of er nog benzine is voor een volgende gebruiker.
- Bootje op het “Mobo vlot” leggen en op slot doen
- Stop er uithalen en controleren of de boot ook leeg kan lopen.
Benzine.
- De BB motoren lusten alleen EURO95 en niets anders.
- De ploeg die begeleid/gecoacht wordt, is verantwoordelijk voor de benzine. Eenieder wordt geacht de benzinetank minimaal even vol achter te laten als hij/zij hem heeft aangetroffen.
Olie.
- De BB motoren hebben ook een oliepeilstokje.
- Controleer ook dit olieniveau regelmatig.
Sleutels
- Sleutel van de sloten voor de boot en “Knoester energie pakhuis” weer terug hangen, nooit de sleutels mee de boot in nemen.