Roei mee met de Lustrumtoertocht, 31 mei-2 juni 2024

| Roeicommissaris |

In navolging van onze eerdere grote internationale toertochten in Parijs en Venetië heeft de Toercommissie ter gelegenheid van het Lustrum weer een prachtige en avontuurlijke  toertocht gepland: twee dagen roeien in Duitsland op de rivier de Ruhr. De tocht voert ons over het traject bij de stad Essen, over de Baldeneysee. Door een schitterend heuvellandschap, langs bijzondere hindernissen. De Baldeneysee is een forse verbreding van de rivier de Ruhr en een populair watersportgebied. De rivier de Ruhr speelde vroeger een belangrijke rol voor van de zware en vervuilende industrie. Inmiddels de regio van een kolen- en staalmetropool getransformeerd naar een commercieel en hightechcentrum met een prachtige groene infrastructuur, ideaal om in te roeien.

Het programma in het kort

• Vrijdag 31 mei de botenwagen opladen en vertrek van de botenwagen naar Ruderclub Witten. Roeiers rijden met eigen auto’s vanaf RV Breda. Na aankomst in Witten de boten afladen en vaarklaar maken.
  • Overnachting in het Jugendheim in Essen in tweepersoons- en driepersoons-kamers.
  • Zaterdag 1 juni de boten te water laten en vertrek over de Ruhr. Het einde van de roeidag is bij Rudergesellschaft Linden-Dahlhausen, bij Essen. Gezamenlijk lustrumdiner en de overnachting is weer in het Jugendheim.
  • Zondag 2 juni varen we verder de Ruhr af en na de gezamenlijke lunch bij de Baldeneysee varen we door tot de Kettwiger Rudergesellschaft. Hier gaan we de botenwagen opladen en hier is het einde van de toertocht.
  • Maandagavond botenwagen afladen, schoonmaken en opruimen. Een borrel en sterke verhalen als einde.

De eerste dag vaar je 25 km, de tweede dag 26 km, maar onderweg kom je veel kunstwerken, met name stuwen tegen. Er zijn passages waar de boot uit het water gaat om deze op een kar langs een stuw te leiden en er zijn passages waar de boot gesleept moet worden. Heb je je S1 roei- en stuurdiploma op zak, kun je de stuurcommando’s goed toepassen en heb je een goede conditie dan kom je een heel eind.

Op 18 april om 20:00 uur  organiseert de toercommissie een voorbereidende instructie-avond voor deze tocht, deelname is een voorwaarde voor alle deelnemers.

Aantal deelnemers en kosten
We varen deze tocht met acht boten type C4x+, dus er is plaats voor 40 deelnemers.
Deelnamekosten per persoon: € 200,-. Dat is inclusief twee overnachtingen, de maaltijden op zaterdag en zondag, boothuur en boottransport, exclusief je eigen reiskosten.

Definitieve inschrijving
Van 7 t/m 28 februari staat de definitieve inschrijving open op de website. Nadere info hierover volgt.