’s Werelds grootste roeiklas aanstaande!

| Maud van Etten |

Nog een paar dagen te gaan en dan gaat onze unieke wereldrecordpoging van start voor ons 10e lustrum. Alle info daarover vind je hier!

Guinness Book of World Records

Aanstaande zaterdag 18 mei om 11u30 geeft wethouder Eddy Förster het startschot op de pontons voor het Spanjaardsgat. Dan gaan 225 mensen een uur lang ergometeren en het Akademischer Sportverband uit Zürich (191 deelnemers in 2012) ruimschoots eruit roeien 💪🏻💪🏻 De meeste van onze leden zitten natuurlijk op de ergometer – we hebben er waarschijnlijk nog nooit zoveel tegelijk bij elkaar gehad! – maar ook toeschouwers & support is nodig, dus neem je hele familie & vriendenkring mee!

Als het lukt, wordt Roeivereniging Breda vastgelegd in het Guinness Book of World Records voor ‘de grootste roeiklas die een uur lang onafgebroken roeit op de ergometer’.

In detail ziet het programma er als volgt uit:

• 10u00 – 11u00: Registratie en alle teams halen gefaseerd bij de aanmeldkraam een polsbandje, t-shirt en persoonlijk ergometer-nummer op
  • 10u30 – 11u00: Voorprogramma
  • 11u00: Iedereen zit klaar op zijn ergometer en start warming up
  • 11u15: Welkomstwoord
  • 11u30: Startschot 🔫
  • 12u30: Eindsignaal
  • 12u35: Groepsfoto (iedereen blijft bij ergometer)
  • 12u40: Slot- en dankwoord, daarna mag iedereen ergometer verlaten
  • 12u40 – 14u00: Opruimen met aansluitend AFTERPARTY met live muziek op het terrein

Logistiek

Het is een enorme logistieke operatie:

• Vijf chauffeurs (Joost, Johan, Marno, Reinoud en Sjef) staan met vrachtwagens en groot rijbewijs klaar om de buitenlandse ergometers van Middelburg tot Nijmegen (en van Rotterdam tot Dudok van Heel) op de juiste tijd op locatie te krijgen.
  • Naast alle roeiers, zijn zo’n 60 vrijwilligers in touw om de ergometers van verenigingen uit het hele land gereed te maken (controleren & schoonmaken) voor deze monsteroperatie

De oplettende kijker zal gezien hebben dat de vloer van de loods onder sociëteit leeg is gemaakt. Ergometers van bevriende verenigingen die ons hun materiaal uitlenen, worden hier de komende dagen verzameld via de loodsdeuren 2, 3 en 4 (deur 1 is vrijgehouden voor de boten).

Organisatie

Alle roeiers zijn ingedeeld in 16 teams en elk team heeft een teamcaptain. De overkoepelende organisatie is in handen van Hjalmar, Ilja, Nico, Corrie, Hans (2x), Antoinette en Titia.

Kan je er geen genoeg van krijgen?
Concept2 heeft geweldig aanbod gedaan om 30 ergometers uit te lenen en ter plekke te helpen met reparaties. Voor de liefhebbers is er de mogelijkheid om na afloop tegen gereduceerd tarief ergometer af te nemen. Belangstelling: laat het weten aan je teamcaptain.

Sponsoring

Deze wereldrecordpoging had nooit plaats kunnen vinden zonder de toegewijde bijdrage van sponsoren. Waarvoor dank!

Impressie van een eerdere recordpoging in 2008 in Amsterdam met 165 roeimachines en de pontons voor het Spanjaardsgat