Roeien en je rug

Roeien is een sport die je je leven lang kunt doen.

Elke roeier weet dat de roeibeweging niet alleen maar bestaat uit benen-rug-armen-en-armen-rug-benen, maar dat bijvoorbeeld ook balans, afstelling van de boot en lichaamshouding van de roeier bijdragen aan een technisch goede haal. Met een goede techniek wordt veel blessureleed voorkomen. Eén van de schakels in de roeihaal is de rug.

Eén van de algemene veroorzakers van rugklachten laag in de rug is een niet-optimale samenwerking van spieren en gewrichten van de wervelkolom. De 5 onderste wervels van de rug zorgen onder meer voor het naar voren en naar achteren buigen. Tussen de wervels liggen de tussenwervelschijven en komen zenuwen uit het ruggenmerg. De wervels worden onder andere gesteund door ligamenten en spieren die zorgen voor stabiliteit van de rug. De grote oppervlakkige spieren, bijvoorbeeld die kabels aan weerszijden van de rug, zetten je in beweging. Ze kunnen veel kracht leveren. Daarnaast zijn er dieper gelegen kleine spiertjes die de rug stabiliseren. Deze worden al aangespannen zodra, of nog voordat de grote spieren je rug laten bewegen. De kleine spiertjes zorgen ervoor dat je vloeiend kunt bewegen en dat je rug niet ongecontroleerd naar voren of naar achteren wordt getrokken. Niet alleen de spieren van de rug maar ook andere spieren, zoals de schuine buikspieren, helpen mee aan stabiliteit van de rug. Wanneer de spieren niet goed samenwerken kan rugpijn ontstaan en worden vaak de grotere spieren actief om de pijnlijke plek te beschermen. Die kunnen dat niet volhouden en worden stijf en pijnlijk. De kleine spiertjes zijn juist niet meer actief waardoor nauwkeurig bewegen moeilijk wordt. Dat kan irritatie geven van gewrichten en kapsels en ligamenten. Je raakt als het ware de spiercontrole voor het soepel bewegen kwijt. Die kan je weer terugkrijgen door de juiste oefeningen te doen. Je kunt beginnen met een oefening voor de kleine stabiliserende rugspieren die je staand altijd en overal even kunt doen.

Charlotte artikelBeeld je in dat je bijvoorbeeld het verre uitzicht op een roeiwedstrijd wil zien vanaf een hoge klif zo dicht mogelijk bij de rand:

        • Ga rechtop staan met de voeten iets uit elkaar.
        • Span bekkenbodem en buikspieren aan.
        • Verplaats je gewicht nu rustig naar de voorvoeten, maar net niet zo ver dat je een stap naar voren zou moeten zetten, want dan val je eraf

Bij het voorkómen van rugklachten bij het roeien is ook een neutrale stand van het bekken tijdens de roeibeweging belangrijk. De neutrale stand van het bekken krijg je door het op de juiste manier laten samenwerken van onder meer rug-, buik- en beenspieren. Ondanks dat je wel degelijk je rugspieren hard nodig hebt is in een goede roeihaal geen overdreven grote buiging en strekking van de rug te zien. Het is dus van belang om zo veel mogelijk de neutrale stand van het bekken vast te houden. Dat heet “sterk zitten”. Dat doe je door gedurende de hele roeibeweging je spierkorset aangespannen te houden, tijdens het oprijden in te buigen vanuit je heupen en bijvoorbeeld niet onderuitgezakt te zitten in de uitzet.

Met de juiste samenwerking van spieren en gewrichten én natuurlijk het aanleren van de juiste techniek door je coach kan de juiste stand van het bekken worden verkregen. Lees ook eens het artikel hierover dat in juli 2020 op de site van Roeien.nl stond.

Wanneer je tóch rugklachten krijgt, een persoonlijk oefenschema wil, of vragen hebt, kan je altijd contact opnemen met mij: charlotte@topfysiotherapiedelta.nl. Dan kunnen we, eventueel samen met je coach, werken aan je beste haal. Je kan natuurlijk ook naar de praktijk bellen: Topfysiotherapie Delta, 076-8200255. Binnen onze praktijk is ervaring met het analyseren van bewegen en hebben we de beschikking over echografie. Onze locatie aan de Zomergemstraat 2A in Breda is slechts een paar minuten rijden vanaf de roei. Topfysiotherapie Delta is sponsor van Roeivereniging Breda.