Skip to main content

Botentransport nieuwe situatie

| materiaalcommissie |

De situatie rondom de nieuwe vlot-helling vraagt om wat extra aandacht. Zo blijkt.

Boten die op karren met grote wielen liggen kunnen met die karren van de loods via de helling tot aan het einde van het vlot getransporteerd worden, waar de vertrouwde “rol” weer is aangebracht en dan over die rol in het water worden gelaten:  zie plaatje met hele effectieve kleine rol!!!

Boten die op lage karren (met kleine wielen) liggen, kunnen niet over de lange helling naar het vlot worden gereden. De hoek die de helling t.o.v. het vlot maakt is te groot om dit zonder schade aan de boot en/of de helling/het vlot te doen.

Deze boten op karren met kleine wielen kunnen wel via de kleine helling (tussen de beton wanden) naar de kraan getransporteerd worden en met de kraan in het water worden gelaten. De bedienaar van de kraan moet daar wel voor zijn opgeleid. Bij de opleiding motorboot is die bediening inbegrepen. Een redelijk aantal leden bezit die kennis en vaardigheid. Laat die leden dit dan doen.

Ook kan (nog steeds) de boot vanaf de kar bij de roldeur van de kar getild worden en met genoeg leden samen naar het water worden gedragen. C3 en C4-boten moeten altijd over de rol het water in, als ze niet met de kraan zijn neergelaten. Deze boten zijn t.b.v. neerlaten en ophijsen met de kraan uitgerust met hijsogen.

Weet ook: een gestuurde C-boot voor de buiken in het water leggen is funest voor je rug én geeft ook vaak schade aan de boot, vandaar over de rol!

divider_breda_logo